:))

~In The Name Of Allah The Most Gracious, The Most Merciful~
~Assalammualaikum..~

PELUANG ATAU PULANG




Ada manusia diberi pelbagai jenis peluang, tapi dia sendiri abaikan
Ada manusia pula tidak diberi peluang tapi dia sangat mahukan.

Ini kisah aku. Kisah aku yang tak pernah diberi peluang. Sedih? Bohong tak sedih. Kecewa? Sudah tentu.
Tapi apa aku tetapkan dalam hati, aku perlu redha. Tuhan tak beri bukan sebab Tuhan benci. Tuhan kata ada sesuatu untukmu nanti. Bukan hari ini.
Kau tahu, aku tak punya bakat hebat-hebat, cumanya yakin bila berbicara, pandai menyusun kata. Itu sahaja! Cukup itu sahaja. Pernah aku cuba yang lain-lain. Ternyata, aku tidak mampu. Mungkin aku boleh, tetapi nampak buruk.
 Kau faham maksud nampak buruk? Biar aku jelaskan.
Situasi 1:
Aku mahu bernyanyi dan aku telah menyertai pertandingan menyanyi.
Namun kerana suaraku yang teruk, aku dibahan, aku dikutuk, aku dibanding-banding dengan mereka yang hebat. Oh lupa! Aku pernah mencuba membaca syair di hadapan. Kerana suaraku bukan suara sang penyair, aku diejek dari belakang.
“Suaranya teruk! Baik suruh dia balik!”
“Kau lebih hebat berbanding dia.”
*Retak sedikit. Tidak banyak. Cuma sedikit. Aku masih ok dengan ini.

Situasi 2:
Aku mahu mencuba nasib dengan menari. Tarian tradisional. Ya aku boleh menari. Boleh menghafal step tarian dan boleh mengliang-liukkan badanku.
Tetapi masih nampak buruk. Kenapa? Kerana tubuhku bukan tubuh seorang penari. (Berjalan pun aku masih lari)
Terdetik di hati… (ya teringin mahu mewakili universiti sendiri.) tapi orang tak sudi, mengapa kita yang pula yang tawar diri. Sebab mereka nampak, aku tiada bakat pun dalam seni ini.
*Masih retak sedikit. Aku boleh abaikan hal ini.

Situasi 3:
Aku menulis. Menulis pada media sosial. Apa yang aku tulis cumanya sebuah puisi ringkas, kata-kata hikmah dan penyedap bicara.
Tapi masih juga dibanding beza.
“Kata-katanya lebih hebat.”
“Penulisannya lebih mantap.”
“Dia lagi hebat menulis dari kau!”
*Retak makin membengkak. Entah mengapa. Bakat aku yang sekecil zarah inipun, masih ada yang pertikaikan :’)

Situasi 4:
Aku telah pergi ke ujibakat sebuah kelab. Aku mencuba nasib. Mungkin dari situ aku boleh mencuba nasib suaraku. Aku dipilih untuk menjadi ahli kelab tersebut.
Alhamdulilah. Aku fikir. Itu permulaan dari segala cerita jatuh sebelum ini.
Oh rupanya tidak. Itu adalah pengakhiran untuk aku mencuba lagi. Apa yang jadi? Aku dikatakan bahawa aku merupakan top 7 yang akan mewakili kolejku. Jadi aku berasa gembira. Aku tidak kisah andai tidak menjadi solo. Backup pun aku dah cukup teruja.
“A, B, C, D, E, F dan G yang akan menyertai pertandingan itu.”
“dan AKU, kamu next pertandingan. Ok?” aku mengangguk. Tahan air dari jatuh. Tahan hati untuk kukuh.
*Aku ok sumpah aku ok ! Cuma terkilan sikit.

Kenapa bagi harapan, kalau akhirnya bukan aku yang menjadi pilihan (Mungkin aku tak cukup bagus)
Salahkah aku mahu ikut serta dengan kawan-kawanku yang lain? Salahkah aku mahu menjadi sebahagian dari mereka? Salahkah kalau aku ingin mencuba ?

Punah !
Jatuh semangatku. Kecil hatiku. Runtuh jiwaku.

Terkadang, orang-orang inilah yang membunuh keberanianku. Merobek keyakinanku. Meruntuhkan harapanku!

Bukan aku cemburu pada sesiapa. Aku bangga mereka hebat. Cumanya aku perlu sedar, aku tak mampu menjadi sehebat mereka biarpun gigih aku mencuba tanpa putus asa.
Mungkin aku patut berhenti dari mencuba apa pun. Sekadar diam. Melihat mereka hebat dengan bakat masing-masing.

Aku? Menulis ini apa lah sangat ! sesiapa saja boleh menulis. Bahkan ada yang lagi pandai bermain aksara.

Satu aku ingin tanya…
Apa orang seperti aku ini tak layak diberi peluang?

 “Pulang saja… menjadi dirimu yang dulu. Usah mencuba lagi. Kau akan gagal berkali-kali.”

Tulisan ini bukan aku tujukan pada sesiapa. Aku menulis sekadar menghilangkan sebak di dada. Maaf kalau ada yang terasa. Aku cuma ingin mencuba. Maaf.

*Tuhan, maafkan aku andai aku mengeluh. Aku ingin meluah apa yang selama ini tak terluah.


P/S: anyone yg ada kata-kata semangat. Aku perlukan itu. :') Terima kasih sudi membaca walau hakikatnya kau sekadar singgah. Aku hargai. 

No comments: